Muziek van Hermina Maria Dijk de Badhoeve-trilogie
Van de week de laatste 10 aanvragen voor de muziek van Hermina Maria Dijk, hoofdpersoon in de De Badhoeve-trilogie, verwerkt en per mail verzonden. Ik hoop dat jullie er net zo van hebben genoten als ik. Naar aanleiding daarvan vroegen jullie ook om wat meer gegevens over haar als componiste/pianiste. Daar wil ik graag aan voldoen.
Hermina Maria Dijk werd op 26 juni 1821 geboren. Zij groeide op in het grote gezin van een welgestelde Amsterdamse kruidenhandelaar. Haar vader Barend Dijk was directeur van het departement muziek bij het toenmalige Amsterdamse concertgebouw Felix Meritis, thans het Shaffy Theater. Hermina treedt als achtjarig wonderkind op in Felix Meritis. Zij speelt samen met haar leraar, de violist Mr. van Bree een potpourri van Ignaz Moscheles en Lafont, die ook een leraar van haar was. Haar talent was al snel bekend en kreeg daardoor een uitnodiging om voor de Koninklijke familie op te treden. Haar eerste optreden voor Koning Willem I was op 10 april 1831 samen met Van Bree. Een jaar later speelde zij opnieuw voor Koninklijke familie een pianoconcert van Hummel. Nu was ook de Koningin aanwezig, alsook hun zoon Frederik en Prins Wilhelm Adelbert van Pruisen.
Op haar zestiende speelt Hermina voor het eerste eigen werk in het openbaar, variaties op het lied Ma Normandie. Wanneer haar moeder ziek wordt verzorgt ze haar moeder en componeert alleen nog maar, onder leiding van Johan George Bertelman (1782-1854). Een pianosonate die zij schreef kreeg complimenten van Franz Liszt. Later schrijft ze nog voor de viool en vocale muziek. Tot haar grotere werken behoren de Ouvertures en Oratorium. Na haar huwelijk, in de Waalse Kerk aan de Oudezijds Voorburgwal in Amsterdam, met Jacob Paulus Amersfoordt reist zij o.a. naar Parijs waar ze opera's en concerten bezoekt en compositieles neemt in de Franse hoofdstad. Haar Ouverture op. 19 staat bekend als het eerste Nederlandse 19e eeuwse orkestwerk van een vrouw.
De verhuizing in 1853 naar het landgoed De Badhoeve in de jonge Haarlemmermeerpolder betekent dat ze haar man zal bijstaan op het boerenbedrijf. Daarnaast zet zij zich in voor de arme gezinnen in de nieuwe polder. In het noodhospitaal dat in 1866 op De Badhoeve wordt ingericht, verzorgt Hermina maandenlang de besmettelijke patiënten o.a. cholera. Haar muzikale activiteiten bestaan dan uit kerkconcerten voor het goede doel zoals in Sloten en Nieuw Vennep. Ten bate van de bouw van de Nederlands Hervormde Kerk in Abbenes schrift Hermina de Cantate Anbetung, waarmee voor die tijd een prachtig bedrag wordt opgehaald van f. 1.300,--
Aan het slot van De Badhoeve-trilogie (deze verschijnt najaar 2020) componeert zij het Oratorium Gottes Allgegenwart, op. 40. De première vindt plaats op 25 januari 1872 in Amsterdam o.l.v. Gustav Heinze. De volledige uitvoering in Den Bosch van het het oratorium in maart 1877 betekende het hoogtepunt van de muzikale carrière van Hermina Amersfoordt-Dijk. Een jaar later werd het nogmaals opgevoerd in Utrecht. De belangstelling daarvoor was zo groot dat er een extra trein moesten worden ingezet om alle belangstellenden te vervoeren. In alle bekende kranten stonden lovende recensies. Men noemde het Oratorium een mijlpaal in de emancipatie van muziek geschreven door vrouwen.
Na het overlijden van echtgenoot Jacob Amersfoordt in 1885 wordt De Badhoeve bij gebrek aan opvolging verkocht. Hermina slijt haar laatste jaren in de Amsterdamse Vondelstraat. Ze sterft 16 juli 1892 op 71- jarige leeftijd.
Nog steeds geldt mijn aanbieding: wie wat van haar muziek wil beluisteren stuur ik graag wat van haar muziek op. Even een persoonlijk berichtje met je mailadres dan stuur ik het met veel plezier toe.
2 reacties - Muziek van Hermina Maria Dijk de Badhoeve-trilogie
Helaas niets gevonden. Ben erg nieuwsgierig.
Hartelijke groet
Wiljan Schoneveld
Ben met plezier Badhoeve aan het lezen.
Wonende te Badhoevedorp en zeer geïnteresseerd in de geschiedenis van Badhoevedorp en dus ook de badhoeve. Boerderij waar koningin Sophia graag vertoefde hoor ik nu van wie deze prachtige hoeve is geweest en dat ze beeldschone muziek heeft gecomponeerd zou u me heel blij maken met meet mooie tonen van haar week.
Met vriendelucke groet,
KarinKa